What's new
What's new

Hoeveel van onze kostbare tijd verspillen we door het wachten op een bestelbusje dat onze route blokkeert? Het is 2019 en we hebben altijd haast. Maar we willen ook rekening houden met onze aardbol, toch?

Smerige blokkades
De afgelopen jaren wordt er door steden vooral gefocust op voetgangers en fiets- en busbanen. Goed initiatief, denk je? Niet helemaal, want hierdoor zijn er minder plekken beschikbaar voor laden/lossen en dat zorgt er weer voor dat jij staat te wachten op een pakketbezorger die met zijn bus een weg tijdelijk blokkeert.

En dat maakt een stad smerig. Om een indruk te geven: een vrachtwagen die 5 keer tot stilstand komt binnen 10km heeft een verhoogd brandstofverbruik van maar liefst 140%.

Minder opslagruimte
Maar dat is niet de enige oorzaak. Nieuwe kantoorgebouwen hebben steeds minder opslagruimte. Omdat elke vierkante meter geld kost en vandaag de dag bijna elk bedrijf binnen een dag kan leveren verdwijnt de behoefte naar opslagruimtes. Gevolg: vaker en in kleinere hoeveelheden leveren en dus meer verkeer op de weg.

Tekst gaat verder onder de afbeelding

 

Schonere en leefbare steden
Smart city logistics is een hot topic. Kort door de bocht draait het om het schoner maken van het vervoer in stedelijke gebieden en het verminderen van het aantal vervoersbewegingen in de stad. Met als uiteindelijk doel de leefbaarheid van steden te verbeteren. In 2010 leefde voor het eerst meer dan 50% van de wereldbevolking in een stedelijk gebied. De verwachting is dit aantal in 2045 vermenigvuldigd is met 1.5. En dat het inwonersaantal van steden blijft stijgen betekent ook dat leveringen en vervoersbewegingen in de stad zullen toenemen.

Inspelen op de toekomst
Vendor vindt het belangrijk om verantwoord met de omgevingen om te gaan waarin zij werkzaam is. Aangezien een groot deel van onze omzet uit grote steden komt kunnen wij hier wel degelijk een impact maken. De grootste uitdaging is de “last-mile” van een levering. Er wordt wereldwijd al geëxperimenteerd met hubs aan de rand van steden, autoluwe zones, tijdvensters, slimme stoplichten en nog veel meer.

Concrete resultaten van deze onderzoeken zijn er echter nog niet. Vendor probeert deze ontwikkeling daarom voor te zijn. We hebben een groep studenten van de Technische Universiteit Delft een onderzoek laten doen naar de politieke ontwikkelingen. Welke reguleringen en/of restricties zullen er in de toekomst op tafel komen? Mogen we straks nog de (binnen)steden in met dieselvoertuigen?

Slim, slimmer, slimst
Omdat er op dat gebied nog veel onzeker is hebben deze studenten een tool ontwikkeld waarin verschillende toekomstige scenario’s getoetst kunnen worden. De tool is dusdanig dynamisch dat elk toekomstig scenario ingevoerd én geanalyseerd kan worden. Dus zonder te weten wat er uiteindelijk staat te gebeuren, is Vendor voorbereid om meteen te anticiperen als er nieuwe ontwikkelingen zijn. En tot die tijd houden wij ons bezig met het slim laden van onze voertuigen, en zorgen onze slimme planners dat we geen onnodige kilometers hoeven te maken.

Vendor, smart solutions, happy people.